Så gøy! Du vil fremover motta et nyhetsbrev fra oss når det skjer noe spennende i ditt område.
Noe gikk galt, og det er nok vår feil! Last inn siden på nytt og prøv igjen eller send oss en e-post, så får vi meldt deg på!
Rjukan museumsbane og D/F Ammonia er et fredet industrielt kulturminne som inngår i UNESCOs verdenskulturarv. Fra juni til august kjøres den 16 kilometer lange strekningen mellom Rjukan og Mæl ved Tinnsjøen flere ganger i uken, med diesellokomotiv og vogner fra 1950-tallet.
Museumsbanen Rjukanbanen er et fredet industrielt kulturminne. Fra juni til august kjøres den 16 kilometer lange strekningen mellom Rjukan og Mæl ved Tinnsjøen flere ganger i uken, med diesellokomotiv og vogner fra 1950-tallet. Turene er guidet og tar 45 minutter hver vei. Det er også guidede omvisninger på Mæl stasjon, og på den vernede fergen D/F Ammonia.
Mæl var et viktig knutepunkt i transportsystemet som brakte den viktige kunstgjødselen fra Hydros anlegg på Rjukan ut i verden, og råvarer og annet gods motsatt vei. Området som Mæl stasjon ligger i strekker seg over 850 meter, og er en fredet kulturpark med et intakt stasjonsmiljø: særpregede bygninger, historiske gods- og passasjervogner, og den fredede Tinnsjøfergen D/F Ammonia, den siste dampdrevne jernbanefergen i verden!
D/F Ammonia er søsterskip til D/F Hydro, som ble senket på Tinnsjøen i den siste av tungtvannssabotasjene under 2. verdenskrig. På Mæl stasjon er det to utstillinger: "Senkningen av D/F Hydro" og "Jernbaneminner fra Rjukanbanen og Tinnosbanen". Ved Mæl ligger også M/F Storegut, som avløste D/F Ammonia som hovedferge for jernbane- og passasjertrafikken i 1956. Skipet er seilingsdyktig og har enkelte annonserte turer om sommeren. Det kan chartres av grupper og bedrifter.
Rjukanbanen åpnet i 1909 etter en anleggsperiode på to år. Den ble etablert for transport av kunstgjødsel og råvarer for industriselskapet Hydro, samt frakt av annet gods og passasjerbefordring. I 1911 ble banen elektrifisert som første normalsporede jernbane i Norge. Godset ble fraktet over Tinnsjøen med ferge mellom Tinnoset og stasjonen på Mæl. Industritransporten på bane mellom Mæl og Rjukan, med sidespor til Vemork, ble nedlagt i 1991. Transportsystemet med ferge og bane er en del av UNESCO-listede Rjukan - Notodden Industriarv.
Rjukanbanen, tur-retur, med omvisning, kjøpes på forhånd:
Barn under 6 år gratis
Barn (6 - 15 år) kr 150
Voksen (fra 16 år) kr 250
Mæl stasjon og D/F Ammonia, kun omvisning, betales på stedet:
Barn under 6 år gratis
Barn (6 - 15 år) kr 30
Voksen (fra 16 år) kr 60
Rjukanbanen 17/6 - 13/8, rutetider tog:
Fra Rjukan til Mæl:
Lørdag og søndag: 11:00 og 14:00
Fra Mæl til Rjukan:
Lørdag og søndag: 12:30 og 15:30
Omvisninger på Mæl stasjon og D/F Ammonia i forbindelse med togtrafikken
Åpne stasjonskafé på Mæl 17/6 - 13/8, fredag til søndag 11:00-17:00