Rjukanbanen og D/F Ammonia

Rjukan museumsbane og D/F Ammonia er et fredet industrielt kulturminne som inngår i UNESCOs verdenskulturarv. Fra juni til august kjøres den 16 kilometer lange strekningen mellom Rjukan og Mæl ved Tinnsjøen flere ganger i uken, med diesellokomotiv og vogner fra 1950-tallet.

Bilde tatt mellom sporene på en rett strekning på Rjukanbanen med skyggebelagte fjell på siden og Gaustatoppen og blå himmel i bakgrunnen

Bilde: Åpen kilde

Museumsfergen "Ammonia" fortøyd til kai ved Mæl stasjon med fergen "Storegut" bakerst i bildet

Bilde: Anders Amlo / Riksantikvaren, CC-BY 4.0

Grønt lokomotiv med eldre godsvogner og nabospor med eldre passasjervogner i tre på Mæl stasjon på Rjukanbanen

Bilde: Alexander Ytterborg / Riksantikvaren, CC-BY 4.0

Bilde tatt mellom sporene på en rett strekning på Rjukanbanen med skyggebelagte fjell på siden og Gaustatoppen og blå himmel i bakgrunnen

Bilde: Åpen kilde

Det er ingen aktive kampanjer for denne aktiviteten.

Museumsbanen Rjukanbanen er et fredet industrielt kulturminne. Fra juni til august kjøres den 16 kilometer lange strekningen mellom Rjukan og Mæl ved Tinnsjøen på lørdager og søndager. Turene er guidet og tar 45 minutter hver vei. Toget består av et diesellokomotiv og vogner fra 1950-tallet.

Se oversikt over Opplevelser på Rjukanbanen.

Mæl var et viktig knutepunkt i transportsystemet som brakte den viktige kunstgjødselen fra Hydros anlegg på Rjukan over Tinnsjøen og ut i verden, og råvarer og annet gods motsatt vei. Området som Mæl stasjon ligger i strekker seg over 850 meter. Det er en fredet kulturpark med et intakt stasjonsmiljø: særpregede bygninger, historiske gods- og passasjervogner.

På Mæl stasjon er det to utstillinger: "Senkningen av D/F Hydro" og "Jernbaneminner fra Rjukanbanen og Tinnosbanen". Hovedattraksjonen i Mæl er den fredede tog- og passasjerfergen D/F Ammonia. Færgen var den siste dampdrevne jernbanefergen i verden, og søsterskip til D/F Hydro, som ble senket på Tinnsjøen i den siste tungtvannssabotasjen på Rjukan under 2. verdenskrig. Besøk om bord på fergen er mulig i forbindelse med togturen, krever egen billett.

Ved Mæl ligger også M/F Storegut, som avløste D/F Ammonia som hovedferge for jernbane- og passasjertrafikken i 1956. Skipet er seilingsdyktig og har enkelte annonserte turer i løpet av året.

Rjukanbanen åpnet i 1909 etter en anleggsperiode på to år. Den ble etablert for transport av kunstgjødsel og råvarer for industriselskapet Hydro, samt frakt av annet gods og passasjerbefordring. I 1911 ble banen elektrifisert som første normalsporede jernbane i Norge.

Transportsystemet med ferge og bane er en del av UNESCO-listede Rjukan - Notodden Industriarv.

Rjukanbanen, tur-retur, med omvisning, kjøpes på forhånd:
Barn under 6 år gratis
Barn (6 - 15 år) kr 150
Voksen (fra 16 år) kr 250

Mæl stasjon og D/F Ammonia, kun omvisning, betales på stedet:
Barn under 6 år gratis
Barn (6 - 15 år) kr 30
Voksen (fra 16 år) kr 60

Det er ikke oppgitt prisinformasjon for denne aktiviteten.
Denne aktiviteten er Gratis

Rjukanbanen 29/6 - 18/8, rutetider tog:

Rjukan - Mæl - Rjukan, avgang Rjukan:
Lørdag og søndag: 11:00 og 14:00

Mæl - Rjukan - Mæl, avgang Mæl:
Lørdag og søndag: 12:30

Omvisninger på Mæl stasjon og D/F Ammonia i forbindelse med togtrafikken

Det er ikke oppgitt åpningstider for denne aktiviteten.

Arrangementer Rjukanbanen og D/F Ammonia

Det er ingen kommende arrangementer for denne aktiviteten.

Flere aktiviteter for barn i Tinn