Så gøy! Du vil fremover motta et nyhetsbrev fra oss når det skjer noe spennende i ditt område.
Noe gikk galt, og det er nok vår feil! Last inn siden på nytt og prøv igjen eller send oss en e-post, så får vi meldt deg på!
Opplev Rjukanbanen og D/F Ammonia, en guidet togreise og besøk på verdens siste dampdrevne jernbaneferge. Fin opplevelse for barnefamilier, med natur, historie og spennende kulturminner.
Bli med på en tidsreise der både tog og båt står i sentrum. Rjukanbanen og D/F Ammonia gir barnefamilier muligheten til å oppleve en guidet togtur langs Tinnsjøen kombinert med besøk på verdens siste dampdrevne jernbaneferge. Turen byr på spennende historier, vakker natur og unike kulturminner, en god kombinasjon av lek, læring og opplevelser for små og store.
Rjukanbanen og D/F Ammonia tar dere tilbake i tid og lar dere oppleve både togtur og båttur som en del av Norges industrielle historie. Her kombineres fascinerende transportmidler med flotte naturopplevelser og levende kulturarv.
Rjukanbanen og D/F Ammonia er en sentral del av Rjukan–Notodden industriarv, som står på UNESCOs verdensarvliste. Industriarven omfatter kraftverk, fabrikker, jernbane, ferger og havneanlegg, og forteller historien om hvordan Norsk Hydro produserte kunstgjødsel og fraktet den ut i verden.
Fra juni til august går museumstoget mellom Rjukan og Mæl på lørdager og søndager. Turen er guidet og tar rundt 45 minutter hver vei på den 16 kilometer lange strekningen. Om bord sitter dere i vogner fra 1950-tallet trukket av et diesellokomotiv, mens guiden forteller spennende historier fra banen og områdets industrihistorie.
Når toget ankommer Mæl stasjon, kan dere kombinere togturen med et besøk om bord på den fredede dampdrevne jernbanefergen D/F Ammonia. Dette var verdens siste dampdrevne jernbaneferge, og søsterskipet til D/F Hydro, kjent fra tungtvannssabotasjen under 2. verdenskrig.
Stasjons- og ferjeområdet strekker seg over 850 meter og er i dag et fredet kulturmiljø med originale bygninger, godsvogner og utstillinger. På Mæl stasjon er det to utstillinger: "Senkningen av D/F Hydro" og "Jernbaneminner fra Rjukanbanen og Tinnosbanen".
Like ved ligger M/F Storegut, som avløste D/F Ammonia i 1956 og fortsatt er seilingsdyktig. Den var Nord-Europas største innlandsferge da den ble bygget i 1956.
Et besøk med Rjukanbanen kan gjerne kombineres med Krossobanen, Nord-Europas første taubane, som tar dere til flott turterreng og spektakulær utsikt. Dere kan også dra til Hardangervidda Nasjonalparksenter, hvor barn og voksne lærer om villrein, fjellets natur og dyreliv gjennom interaktive utstillinger og filmopplevelser.
Les også: Reis med museumstog i sommerferien – hele familien.
Ingen tog kjører i somm
Ingen turer på Rjukanbanen i sommersesongen 2025
Mæl stasjon er ubetjent, men tilgjengelig for publikum alle dager, helt gratis