Rjukan museumsbane og D/F Ammonia

Rjukan museumsbane og D/F Ammonia er et fredet industrielt kulturminne som inngår i UNESCOs verdenskulturarv. Fra juni til august kjøres den 16 kilometer lange strekningen mellom Rjukan og Mæl ved Tinnsjøen flere ganger i uken, med diesellokomotiv og vogner fra 1950-tallet.

Bilde tatt mellom sporene på en rett strekning som fortaper seg mot horisonten, med Gaustatoppen og blå himmel bakerst i bildet

Åpen kilde

Bilde tatt mellom sporene på en rett strekning som fortaper seg mot horisonten, med Gaustatoppen og blå himmel bakerst i bildet

Åpen kilde

Det er ingen aktive kampanjer for denne aktiviteten.

Museumsbanen Rjukanbanen er et fredet industrielt kulturminne. Fra juni til august kjøres den 16 kilometer lange strekningen mellom Rjukan og Mæl ved Tinnsjøen flere ganger i uken, med diesellokomotiv og vogner fra 1950-tallet. Turene er guidet og tar 45 minutter hver vei. Det er også guidede omvisninger på Mæl stasjon, og på den vernede fergen D/F Ammonia.

Mæl var et viktig knutepunkt i transportsystemet som brakte den viktige kunstgjødselen fra Hydros anlegg på Rjukan ut i verden, og råvarer og annet gods motsatt vei. Området som Mæl stasjon ligger i strekker seg over 850 meter, og er en fredet kulturpark med et intakt stasjonsmiljø: særpregede bygninger, historiske gods- og passasjervogner, og den fredede Tinnsjøfergen D/F Ammonia, den siste dampdrevne jernbanefergen i verden!

D/F Ammonia er søsterskip til D/F Hydro, som ble senket på Tinnsjøen i den siste av tungtvannssabotasjene under 2. verdenskrig. På Mæl stasjon er det to utstillinger: "Senkningen av D/F Hydro" og "Jernbaneminner fra Rjukanbanen og Tinnosbanen". Ved Mæl ligger også M/F Storegut, som avløste D/F Ammonia som hovedferge for jernbane- og passasjertrafikken i 1956. Skipet er seilingsdyktig og har enkelte annonserte turer om sommeren. Det kan chartres av grupper og bedrifter.

Rjukanbanen åpnet i 1909 etter en anleggsperiode på to år. Den ble etablert for transport av kunstgjødsel og råvarer for industriselskapet Hydro, samt frakt av annet gods og passasjerbefordring. I 1911 ble banen elektrifisert som første normalsporede jernbane i Norge. Godset ble fraktet over Tinnsjøen med ferge mellom Tinnoset og stasjonen på Mæl. Industritransporten på bane mellom Mæl og Rjukan, med sidespor til Vemork, ble nedlagt i 1991. Transportsystemet med ferge og bane er en del av UNESCO-listede Rjukan - Notodden Industriarv.

Rjukanbanen, tur-retur, med omvisning, kjøpes på forhånd:
Barn under 6 år gratis
Barn (6 - 15 år) kr 150
Voksen (fra 16 år) kr 250

Mæl stasjon og D/F Ammonia, kun omvisning, betales på stedet:
Barn under 6 år gratis
Barn (6 - 15 år) kr 30
Voksen (fra 16 år) kr 60

Det er ikke oppgitt prisinformasjon for denne aktiviteten.
Denne aktiviteten er Gratis

Rjukanbanen 17/6 - 13/8, rutetider tog:

Fra Rjukan til Mæl:
Lørdag og søndag: 11:00 og 14:00

Fra Mæl til Rjukan:
Lørdag og søndag: 12:30 og 15:30

Omvisninger på Mæl stasjon og D/F Ammonia i forbindelse med togtrafikken

Åpne stasjonskafé på Mæl 17/6 - 13/8, fredag til søndag 11:00-17:00

Det er ikke oppgitt åpningstider for denne aktiviteten.

Arrangementer Rjukan museumsbane og D/F Ammonia

Det er ingen kommende arrangementer for denne aktiviteten.

Flere aktiviteter for barn i Tinn