To rapporter fra februar i √•r, ¬ęBarn og medier 2020¬Ľ fra Medietilsynet, og ¬ęSkjermet barndom¬Ľ fra stiftelsen Barnevakten, bekrefter det vi vet, og det vi burde vite, om barnas digitale liv. De viser ogs√• at det er p√• tide vi foreldre skifter fokus: fra √• se p√• barnas digitale liv ut fra en klassisk oppdragelse (¬ęvi skal beskytte deg¬Ľ), ogs√• p√• det digitale omr√•det, til √• gi barna en digital oppdragelse hvor vi dytter barna fremover og lenger inn i den digitale verden (¬ęvi skal hjelpe og st√łtte deg¬Ľ). Grensettingen noen av oss foreldre har holdt p√• med i mange √•r er, for det meste, nyttel√łs.
Den digitale oppdragelsen b√łr stille¬†sp√łrsm√•l som: hva er godt og d√•rlig ved det innholdet barna¬†bruker tid p√•; hvordan kan barna¬†bruke nettet til √• utvikle kunnskap; utvikle sosial, kulturell og praktisk kompetanse; og l√¶re √• beg√• seg p√• diverse digitale plattformer?
Tanken bak har for mange av oss v√¶rt at desto strengere grenser vi setter, desto flere filtre vi setter, og desto mindre tid barna bruker p√• nettet og sosiale medier, desto mindre er risikoen for at barna opplever overgrep, skadelig innhold, mobbing og √łrkesl√łs tidsbruk p√• det vi foreldre synes er form√•lsl√łst innhold eller spill. Vi vil gjerne ha kontroll, men f√łler at vi allikevel ikke har det. Og har det heller ikke. Barna ser det de vil, n√•r de vil, s√• lenge de vil:
- i aldersgruppen 9-10 år har (gutter/jenter) 85/88% egen mobil. Fra 11-18 år er det så godt som alle
- blant 9-åringene er 51% på ett eller flere sosiale medier, for 10-åringene er det 65%, 11-åringene 85%, 12 åringene 91%, og for 13-18 åringen nesten 100%
- i l√łpet av siste √•ret hadde 17-37% i aldersgruppen 13-18 √•r p√• nettet sett m√•ter √• skade seg selv fysisk p√•, 40-54% av jentene hadde sett m√•ter √• v√¶re sv√¶rt tynn p√•, og 26-59% - med overvekt av jenter - skremmende eller voldelige bilder, for eksempel av mennesker som skader andre mennesker eller dyr
- blant barn 9-11 år er det 40% av guttene, 11% av jentene, som har spilt spill med 18 års aldersgrense, for 12-14 år henholdsvis 72 og 32%
- gutter og jenter 9-12 √•r har respekt for kj√łp av noe i spill som koster penger, 91-98% av barna i gruppen spurte foreldrene f√łr de kj√łpte noe siste gang, mens andelen falt til 68/79%, h√łyest for jentene, i gruppen 13-14 √•r, 50/56% for 15-16 √•ringene, og 12/18% for 17-18 √•ringene
Vi tenker kanskje at skolen, den har en annen mulighet for √• kontrollere nettbruken til barna. En naturlig tanke, men langt fra realitetene, for l√¶rerne i grunnskolen gir uttrykk for samme utfordringer med hensyn til barnas digitale hverdag som foreldrene. Det er en kombinasjon av ikke √• vite nok, og begrenset tillit til at foreldrene ikke vet nok heller. Dermed er det barna som ¬ęruler¬Ľ, ogs√• i skolen. Foreldre og l√¶rere i grunnskolen har mange sammenfallende holdninger n√•r det gjelder synet p√• barnas digitale hverdag. Begge grupper gir samtidig uttrykk for en viss avmaktsf√łlelse n√•r det gjelder innsikt, eller kontroll med den. Det er nok √•rsaken til at 77% av l√¶rerne, og 70% av foresatte p√• 10. trinn (de har opplevd barna gjennom alle trinn), er helt eller delvis enige i at grunnskolen burde v√¶re mobilfri sone! En enkel, men urealistisk m√•te √• l√łse utfordringene p√•. Det er som √• stikke fingeren i hullet p√• en demning som er i ferd med √• briste.
Så langt rapportene.
Stengte skoler og begrenset sosialt samv√¶r p√• grunn av korona-tiltakene har f√•tt barn og ungdoms digitale mediebruk til √• eksplodere. Den umulige grensesettingen er blitt enda mer umulig. ¬ęIf you can‚Äôt fight them, joint them¬Ľ - vi foreldre m√• endre fokus fra ¬ęvi skal beskytte deg¬Ľ til ¬ęvi skal hjelpe og st√łtte deg¬Ľ. Det er nettopp dette de nye l√¶replanene for grunnskolen legger opp til fra skolestart h√łsten 2020. L√¶replanene, som er en del av ¬ęFagfornyelsen 2020¬Ľ, fremhever nettvett og digital d√łmmekraft som vesentlig digital kompetanse. Ikke bare for skolen, men ogs√• for hjemmet.
De nye l√¶replanene, som er utviklet gjennom flere √•r, blant annet p√• bakgrunn av innspill fra tusenvis av l√¶rere, skal tilpasse l√¶ringen bedre til et samfunn i utvikling, √łke muligheten for dybdel√¶ring i prioriterte fag ved √• redusere antallet fag, og gj√łre utdannelsene mere helhetlige. Og gi barna digital kompetanse, dvs. ¬ęferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for √• kunne bruke digitale medier for l√¶ring og mestring i kunnskapssamfunnet. Det er den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som √• lese, skrive og regne, og den kompetansen som kreves for √• ta i bruk nye digitale verkt√ły og medier p√• en kreativ og kritisk m√•te.¬Ľ (Wikipedia). Fokus er ikke lenger p√• hvordan man bruker de digitale mediene, men hva man kan bruke de digitale mediene til.
L√¶replanene legger opp til at hjem og skole tenker i de samme banene med hensyn til barnas digitale utvikling. For en befrielse! I stedet for √• vokte aldersgrenser, skjermtid, mm., b√łr¬†vi hjemme, og l√¶rerne i grunnskolen, v√¶re konstruktive sammen med barna: s√łke kunnskap p√• nettet, finne metoder √• bruke den p√• tvers av fag, og til hjelp i barnas hverdag, utfordre barnas kreative evner til √• finne digitale l√łsninger, utforske¬†underholdning, nyheter, sosiale nettverk mm. Barna kan og vet mye, men i samarbeid med skolen kan vi foreldre p√• et tidlig tidspunkt introdusere barna til en langt bredere og¬†mer nyttig, og forh√•pentligvis minst like spennende, digital verden, enn den de deler med vennene.¬†I stedet for den l√łftede pekefinger, s√• en hjelpende h√•nd. Begrepet digital oppdragelse er diffust, men med den betydningen digitale medier har, og fortsatt vil ha fremover, og i √łkende grad, s√• er en felles innsats fra hjem og skole for √• n√• m√•let, et godt fundament for at barna er godt forberedt p√•, og oppdratt til, en plass i fremtidens enda mer digitaliserte samfunn.
¬ęFagfornyelsen 2020¬Ľ:
Fra skolestart h√łsten 2020 tas de nye l√¶replanene i bruk i grunnskolens 1.-9. trinn, og 1. trinn i videreg√•ende oppl√¶ring (Vg1). I 2021 og 2022 f√łlger 10. trinn og Vg2 og Vg3 etter. Les mer om l√¶replanene¬†her
Som et kuriosum: rammeverket for l√¶rerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK) er veldig omfattende. PfDK ordlisten inneholder blant annet uttrykkene: digital arena, digital dannelse, digital d√łmmekraft, digitale ferdigheter, digital identitet, digitale l√¶remidler, digitale l√¶ringsressurser, digital kompetanse, digitale medier, digitale omgivelser, digitale ressurser, digitale skiller, digital teknologi, digital utvikling og digitalisering. Les mer om PfDK¬†her
Rapporter:
¬ęBarn og medier 2020¬Ľ:¬†Medietilsynet ga i februar i √•r ut den f√łrste av i alt syv delrapporter om barn og medier, som til h√łsten sammenfattes i en samlerapport, ¬ęBarn og medier 2020¬Ľ. Rappoertene bygger p√• svar fra 3.400 9-18 √•ringer fra 51 skoler i alle landets fylker, innhentet i perioden desember 2019 - januar 2020. Den f√łrste delrapporten har overskriften ¬ęOm sosiale medier og skadelig innhold p√• nett¬Ľ, de to neste delrapportene, som er offentliggjort, har overskriftene ¬ęOm falske nyheter¬Ľ og ¬ęGaming og pengebruk i dataspill¬Ľ. De fire neste delrapportene som offentliggj√łres innen h√łsten er ¬ęDeling av nakenbilder og seksualisert innhold¬Ľ, ¬ęMedie- og nyhetsvaner¬Ľ, ¬ęPersonvern¬Ľ, og ¬ęEksponering for reklame og markedsf√łring¬Ľ.
Det anbefales å åpne filene og bla gjennom rapportene, gir stor innsikt i barnas adferd på nettet:
Delrapport 1:¬†¬ęOm sosiale medier og skadelig innhold p√• nett¬Ľ
Delrapport 2:¬†¬ęOm falske nyheter¬Ľ
Delrapport 3:¬†¬ęGaming og pengebruk i dataspill¬Ľ
¬ęSkjermet barndom¬Ľ:¬†rapport, fra stiftelsen Barnevakten, utgitt i februar i √•r, fokuserer p√• barns skjermbruk.¬†Rapportene bygger p√• svar fra ca. 10.500 foreldre med barn i grunnskolen, og 658 grunnskolel√¶rere, innhentet i perioden september - november 2019
Åpne filen og bla gjennom rapporten, her er det god mulighet for enkelt å avstemme egne holdninger med andre foreldre, og også få et innblikk i det lærerne ser som utfordringer i en digital hverdag. Se rapporten

Publisert 
13.5.2020
 i kategorien 
Nyheter

Flere artikler i kategorien 

Nyheter

Vis alle

Meld deg på nyhetsbrevet og bli tipset om morsomme aktiviteter for barn 1 gang i uken!

Vi spammer ikke. Les vår Personvernserklæring
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.