2 minutter lesing

Skolemat – læring gjennom næring

Publisert
3/4/2024

"Uten mat og drikke osv." - det barna spiser på skolen påvirker trivsel og helse, og dermed også skolemiljøet. God helse gir færre fraværsdager. Foreldre som er bevisste om kostholdsrådene fra myndighetene, og i det store og hele tilstreber seg å følge disse, gir barna et skubb i riktig retning. Skolenes oppgave er å sørge for tid nok til å spise maten i tilrettelagte omgivelser. 
Opplysningskontoret for Meieriprodukter, melk.no, har gode tips til en sunn matpakke:

  • Varierte påleggssorter som mager ost, magert kjøttpålegg, egg og fiskepålegg. Dette er gode proteinkilder som hjelper til med å holde metthetsfølelsen lenger. 
  • Melk og yougurt i matpakken gir et verdifullt bidrag av blant annet jod, kalsium og B-vitaminer
  • Velg grovt brød og fullkornsprodukter. Disse inneholder godt med fiber som bidrar til å holde blodsukkernivået mest mulig stabilt, noe som er godt for både konsentrasjon og læring.
  • Bruk rikelig med bær, frukt og grønnsaker som i matpakken. Dette inneholder flere vitaminer og mineraler.
  • Litt usaltede nøtter og avokado er smart matpakkemat. De inneholder det sunne, umettede fettet, samt flere vitaminer og mineraler. 
    Hva med en fiskekake på brødskiva? Yougurt med havregryn eller kornblanding, evnt. med bær? Pizza fra dagen før (veldig "rask" matpakke!)? Pastasalat med pastaskruer (bruk grove (mørke) pastaskruer), med egg, osteterninger, avokado? Grove pannekaker, eller grove vafler, med ost og mager skinke? Nam-nam! 
    Sukker i avmålte mengder øker energinivået, for mye sukker har motsatt effekt. Dropp "kosemat" i matpakken, for eksempel lyst brød, søte bakervarer som boller, kjeks, ekstra søtet yougurt med søt frukt eller müsli, eller godteri. Man gjør barna en bjørnetjeneste! For mye sukker senker energinivået merkbart, noe som går ut over konsentrasjonen.
    Få flere gode tips om matpakker her (Helsenorge) og en helt fersk og praktisk anbefaling om matpakker i forbindelse med skolestart her (Helsedirektoratet)
    Lage matpakke er kanskje ikke det vi foreldre synes er aller "morsomst", men den tiden vi investerer i å tilegne oss kunnskap, kjøpe inn og sette sammen en ernæringsrik matpakke hver dag, om mulig sammen med barna, er en langsiktet investering. Det legger grunnlaget for gode kostholdsvaner livet i gjennom, med de positive følgene det har for livskvaliteten. Ta derfor barnas matpakke på alvor!