Hovedideen bak lesehunder, hunder som "lytter", er √• skape en avslappet, st√łttende, og ikke-d√łmmende atmosf√¶re for lesing. Dette kan v√¶re spesielt nyttig for barn og voksne som f√łler seg usikre eller nerv√łse n√•r de leser h√łyt for andre.

To forskere ved Universitetet i Agder (UiA) observerte 14 8-√•ringer over en 7 m√•neders periode mens de leste for en lesehund p√• skolen. Observasjonene ble supplert med intervjuer og online data. Konklusjonen var klar: n√•r barna leser for hunder i skolen opplever de mindre stress, √łker konsentrasjonen, blir bedre lesere, og f√łler mestring.

Men: effekten er ikke lik for alle barn. Forutsetningen for at barnet har utbytte av lesehunden er at det g√•r inn i et rollespill med hunden. Hunden inntar en rolle som st√łttepedagog for barnet. Effekten er lettest √• oppn√• i skolen, for barna vet at skolen har forventninger til hva de skal l√¶re og kunne.

Det er barnet som styrer seansen, p√• egne premisser. Det sies at hunden er "menneskets beste venn", og i rollespillet inng√•r den med nesten menneskelige egenskaper. Hunden er en stilltiende og ikke-d√łmmende lytter. Spillet blir meningsfylt, motiverende og gir mestringsf√łlelse. Lesing blir morsomt!

Studier p√• bruk av lesehunder er ikke ny, men UiA studien er den f√łrste som ser p√• hvordan forventningen til skolen og undervisningen i klassev√¶relset p√•virker barnas gjennomf√łring av rollespillet.

Studien er viktig, for lesehunder i skolene brer seg internasjonalt. Fordelene er tilsynelatende mange, men det er også kritikere. Blant annet at ikke alle barn vil være med på rollespillet som premiss. Barn som ikke får nærhet til hunden har derfor null utbytte av en lesehund.

Et tidligere studie indikerte at lesehunder også hadde en motiverende og beroligende effekt på elever i barneskolen som lå under gjennomsnitt i leseferdigheter på nivået de var.

Et annet studie, også fra 20023, testet ut effekten av online (virtuelle) lesehunder i klasserommet. Lesing for hunden (Reading to Dogs (RTD)) er ett av fem kriterier i konseptet "poter og læring" (Paws and Learn (PAL)). De fire andre kriteriene gikk på å styrke tilknytningen mellom elevene og (den virtuelle) hunden for at flest mulig elever går inn i rollespillet.

Konklusjonen var ogs√• her at PAL-konseptet hadde positiv p√•virkning p√• elevenes velv√¶re og leselyst. Det viser at det ikke n√łdvendigvis er den fysiske hunden som motiverer og stimulerer, men barnas oppfattelse av hunden som "menneskets beste venn", og den kontakten som skapes mellom barn og hund, enten det er fysisk elle virtuelt.

Antrozoologi er et tverrvitenskapelig fagfelt som fokuserer p√• √• forst√• interaksjonene, relasjonene, og samspillet mellom mennesker og dyr p√• en vitenskapelig m√•te. Det inkluderer fag som biologi, psykologi, sosiologi, etikk, og milj√łvitenskap. Fagfeltet er voksende, blant annet innenfor utdanning, terapi, dyrevelferd og naturforvaltning. Lesehunder er et felt der antrozoologien blir anvendt.

Lesehunder er brukt i begrenset grad ved noen f√• norske skoler siden 2018. Mer forskning er n√łdvendig hvis bruken skal utbredes i skolesammenheng. Det er viktig √• kvalitetssikre metoder som gj√łr at et store flertallet av elevene har utbytte av tilbudet, og ikke kun de f√•. Det er begrenset hvilke hunder som kan trenes til √• v√¶re lesehund, s√• det er begrenset hvor omfangsrikt bruk av lesehund kan bli .....

Forskningen retter seg mot bruk av lesehunder i skolen. Hva med √• fors√łke seg hjemme med familiens egen hund ....?

Publisert 
26.10.2023
 i kategorien 
Nyheter

Flere artikler i kategorien 

Nyheter

Vis alle

Meld deg på nyhetsbrevet og bli tipset om morsomme aktiviteter for barn 1 gang i uken!

Vi spammer ikke. Les vår Personvernserklæring
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.