Grøtådalen gruver

Nærbilde av fjellside med enkelte grønne vekster og inngang til en gruvegang til venstre i bildet

Illustrasjonsbilde

Det er ingen aktive kampanjer for denne aktiviteten.

Grøtådalen gruver er enda et avsnitt i norsk gruvehistorie, som fortjener et besøk. Det er god sti opp til området med gruvene, men litt bratt opp til selve gruvegangene. Belønningen er å utforske gangene når man er der, selv om de ikke er voldsomt dype. Husk lykt! Foruten gangene er det spor etter malmtipper, grunnmurer etter bolighus, og stall for hestene.

Fortsetter man stien forbi gruveområdet, videre opp noen bratte skrenter, og følger stien til venstre, kommer man til kanten av Grøtådalen. Litt lenger ned i fjellsiden, mot sydøst, finner man det neste gruveområdet, Trons Grubesamling, også kalt Kvolvet eller Hælvets Grube. Det er flott utsikt fra fjellet og gruven. Driften varte kun kort, fra 1882 til 1887. Fra gruven ble det utvunnet kopper, svovel- og magnetkis, og kanskje ser man noe som glimter i steinveggen.

Utgangspunktet for turen til gruvene er stien fra broen der hvor Rv 30 krysser elveleiet til Grøtåa. Drei av til høyre og parker langs elven. Følg stien som går vestover inn i Grøtådalen. Rundturen er ca 7 kilometer lang, hvis man velger å se begge gruveområdene.

Det er ikke oppgitt prisinformasjon for denne aktiviteten.
Denne aktiviteten er Gratis

Adgang hele døgnet hele året (anbefalt juni - september)

Det er ikke oppgitt åpningstider for denne aktiviteten.

Arrangementer på Grøtådalen gruver

Det er ingen kommende arrangementer for denne aktiviteten.