Flåmsbana og Flåmsbanamuseet

Flåmsbana er en utrolig togreise på 20 stupbratte kilometer mellom høyfjellet på Myrdal og fjordbygden Flåm. Banen er en av Norges største turistattraksjoner, og en av de bratteste togreisene i verden på normalspor. Under turen er det en guide- og høytalertjeneste i toget med informasjon.

 Et tog i venstre side av bildet på vei nedover et grønt, frodig fjellandskap langs Flåmsbana

"Flåmsbana" by Bernt Rostad is licensed under CC BY 2.0

Turister på plattingen som er bygget nedenfor fallet til Kjosfossen ved Flåmsbana

Esther Westerveld, CC-BY 2.0

Eldre grønnmalt motorvogn i en hall på Flåmsbanamuseet

"Flåmsbana Class EL9 2063 at Flåm" by Reading Tom is licensed under CC BY 2.0

 Et tog i venstre side av bildet på vei nedover et grønt, frodig fjellandskap langs Flåmsbana

"Flåmsbana" by Bernt Rostad is licensed under CC BY 2.0

Det er ingen aktive kampanjer for denne aktiviteten.

Flåmsbana er en utrolig togreise på 20 stupbratte kilometer mellom høyfjellet på Myrdal, 870 meter over havet, og fjordbygden Flåm. Banen er en av Norges største turistattraksjoner, og en av de bratteste togreisene i verden på normalspor. Under turen er det en guide- og høytalertjeneste i toget med informasjon på flere språk.

Se rutetider og priser for Flåmsbana.

Togturen tar ca en time hver vei, og toget stopper på syv stasjoner mellom start- og endestasjonen. Underveis passerer toget fire majestetiske fossefall: Kjosfossen, Kårdalsfossen, Rjoandefossen og Brekkefossen. Ved Myrdal korresponderer Flåmsbana med Bergensbanen.

For sykkelvante familier kan det være en fin opplevelse å ta sykler med på toget til Myrdal, og sykle ned til Flåm. Nedfarten er den siste delen av den berømte Rallarvegen og går på grusvei i til tider bratt terreng. Diverse lokale sider setter anbefalt aldersgrense til 12 år, og yngre for barn som har mye sykkelerfaring. Sykler kan også leies ved stasjonen på Myrdal fra juni til september. Turen ned tar ca 2 timer.

På Flåm stasjon ligger Flåmsbanamuseet, som forteller historien bak banen, og litt om bygdekulturen i Flåm og områdene rundt. Museet har også flere utstilte gjenstander, blant annet et autentisk El 9-lokomotiv og et eldre elektrisk skiftelok.

Arbeidet med Flåmsbana begynte i 1923. Naturen er spektakulær og ingeniørene har brukt utradisjonelle løsninger da banen ble bygget. Det gjelder ikke minst snutunnelen, som går i spiral inn og ut av fjellet.

Det er ikke oppgitt prisinformasjon for denne aktiviteten.
Denne aktiviteten er Gratis

Flere daglige avganger begge veier alle dager, flest i sommerperioden. Se lenken rutetider og priser for Flåmsbana i beskrivelsen, eller velg <Kjøp billetter>.

Det er ikke oppgitt åpningstider for denne aktiviteten.

Arrangementer på Flåmsbana og Flåmsbanamuseet

Det er ingen kommende arrangementer for denne aktiviteten.